Is het glas halfleeg of halfvol? (of: hoe focussen op de goede dingen)?

Een groot gedeelte van onze tijd praten we over onze tekorten en het oplossen daarvan. We hopen dat dit vrede geeft. Toch is er een effectievere manier…

Soms heb je van die weken dat je het ene gat met het andere vult. Leven voelt dan aan als overleven van probleem naar oplossing. Is er iets opgelost, dan dient het volgende vraagstuk zich weer aan. Vraagt iemand hoe het met je gaat, dan hoor je jezelf een herhalende klaagzang geven. Voor je het weet, heb je een klagende ‘groef’ in je leven, waar je elke keer weer instapt.

Zuiverheid

Als mens ben je geneigd om te kijken naar je tekort. Die bovenmatige focus op tekort, haalt je uit balans. In de Bijbel worden mensen steeds opgeroepen om de wonderen van God te gedenken en ze door te geven (Jozua 4:6-9). Schenk op deze manier aandacht aan alles wat waar is, wat edel, rechtvaardig, zuiver, eervol en lieflijk is (Filippenzen 4:8). Op deze manier bouw je voort op zegen in plaats van op mislukking.

Je mislukking negeren?

Dat klinkt heel mooi op papier, maar wat moet je aan met de weerbarstige werkelijkheid? Moet je die dan maar gewoon negeren en al dankend door het leven huppelen? Als je sommige mensen moet geloven, is dat inderdaad de beste remedie. Helaas. Elke keer als ik vanuit eigen kracht zo mijn geklaag van me afwierp, kwam hij als een boemerang weer bij mij terug en voelde ik me daarna cynisch en kritisch. Klagen negeren werkte voor mij in ieder geval niet.

De goede focus, hoe werkt dat?

Wat werkt dan wel? Een klein stappenparcours dat je vaak al struikelend aflegt:

  • Erken de reden van je klagen, het probleem of de angst die je ervaart. Ook dat is aandacht schenken aan waarheid. Leg deze aardse waarheid die jij ervaart open en bloot voor God neer. Voel je pijn, zonder er een oordeel over te hebben.
  • Praat meer met God over je problemen dan met anderen.
  • Formuleer aan het einde van iedere dag minstens drie dankpunten.
  • Ga overdag op zoek naar deze dankpunten; leg je focus en aandacht bij het ontdekken van de kleine mooie dingen van het leven. Doe dit minimaal drie weken en je zult zien dat er in je hoofd iets verandert.

Gebed

Mijn drie dankpunten van deze dag zijn:

1

2

3


Mirjam van der Vegt is auteur en stiltetrainer. Ze schreef de Stiltelijn en geeft door het hele land inspiratiesessies. Onthaasting een vaste plek in je leven geven, oefen je tijdens haar QS-stiltetrainingen en stilteretraites. Gratis inspiratie ontvangen kan ook: schuif dan aan bij Mirjams Leestafel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *