Waar ontmoeten Tim Keller en Brian McLaren elkaar?

Een blogje op verzoek van een lezer: die vroeg Henk Jan na z’n vorige boekbespreking om even uit te leggen hoe hij de ideeën van Brian McLaren -van wie hij een boek las- kan verbinden met het gedachtengoed van de New Yorkse dominee Tim Keller. Henk Jan doet een poging. 

Hoe kun je nu weglopen met zowel Tim Keller als Brian McLaren? Vertellen de twee theologen niet een totaal ander verhaal? Is de een niet een exponent van het moderne denken en is de ander zo postmodern als het maar zijn kan?

Verwacht van mij geen theologische verhandeling. Ik volgde slechts een blauwe maandag theologie. Geen moeilijke (lees: vermoeiende) discussie dus. Maar ik begrijp: de bestelgeschiedenis van mijn account op Amazon.com ziet er misschien wat verwarrend uit.

Beide auteurs weten mij bijzonder te boeien. Beide heren nemen mij bij de hand in de voortdurende zoektocht naar wie Jezus nu eigenlijk is. Beide theologen leggen inderdaad een andere nadruk. Toch zie ik meer overeenkomsten dan verschillen.

Verschillen ze echt zo?

Een uurtje googelen naar beide heren, brengt mij op het spoor van diverse blogs waarin de ideeën van Keller en McLaren naast elkaar worden gelegd. In het ene blog wordt een duidelijke nadruk gelegd op de verschillen tussen de twee, terwijl in een ander blog juist (vooral kritisch) wordt gesteld dat ze juist helemaal niet zo verschillen.

Ook stuit ik op een forum waaraan zowel Keller als McLaren (samen met onder andere Alister McGrath) deelnemen. Ze zijn in gesprek over de autoriteit van de Bijbel. Keller geeft aan totaal geen moeite te hebben met te stellen dat Gods Woord onfeilbaar is, terwijl MClaren de nadruk legt op het feit dat we vele teksten gelukkig al lang niet meer letterlijk nemen. De nadruk ligt verschillend. Maar of het in de praktijk veel uitmaakt, betwijfel ik.

Het doet mij denken aan de discussies tussen Arminianen en Calvinisten over de vrije wil van de mens en de uitverkiezing. Op de letter staan beide groepen theologisch mijlenver uit elkaar. Maar wanneer het puntje bij het paaltje komt als het gaat om bijvoorbeeld de praktijk van evangelisatie, vallen de verschillen wel weer mee. Of zoals Bill Hybels het eens pragmatisch zei: ‘Ik preek als een Arminiaan (‘Kom tot geloof’) en ik aanbid God als een Calvinist (‘Dank dat U mij tot inkeer heeft laten komen’).’

Een andere nadruk

Goed, terug naar Keller en McLaren dan. En mijn zoektocht naar Jezus. Laten zij een andere Jezus zien? Een ander Evangelie? Ja, zover ik nu kan zien (let wel: ik moet nog heel wat van McLaren lezen) leggen zij zeker een andere nadruk. Kellers samenvatting van het Evangelie is mij het meest bekend (We zijn in zonden gevallen, Jezus kwam naar deze wereld om ons te redden, geloof in Jezus’ verlossing en je bent in Hem gered. Leef vanuit deze redding en maak verschil in de wereld). McLaren stelt op zijn beurt dat dit slechts een deel van het Evangelie is. Sterker nog: hij schrijft hier nauwelijks over. Hij legt veel meer de nadruk op het feit dat Jezus naar deze aarde kwam om zijn Koninkrijk van gerechtigheid te beginnen. Wij mogen deel uitmaken van dit Koninkrijk en verschil maken in de wereld.

Het is wellicht wat kort door de bocht (zoals gezegd: verwacht van mij geen theologische verhandeling), maar Keller en McLaren zullen elkaar de hand kunnen schudden als het gaat om onze rol in de samenleving: verschil maken! Of in andere woorden: recht doen.

Maar inderdaad: verschillen zijn er zeker. Het lezen van de boeken van Keller geeft mij een bepaalde rust. De rust van de herkenbaarheid. De boeken van McLaren schudden mijn theologische kader veel meer door elkaar. De angst voor het onbekende.

De zoektocht naar Jezus gaat dus door. Ik verwacht binnenkort weer enkele boeken van Amazon te ontvangen. De nieuwste van Keller en een gouwe ouwe van McLaren. Twee boeken in één pakketje!

 

11 reacties op “Waar ontmoeten Tim Keller en Brian McLaren elkaar?”

  1. Een mooie en duidelijke uitleg, Henk Jan. Je hebt inderdaad het gevoel dat je kan bekruipen bij deze twee schrijvers mooi beschreven en kunnen toeschrijven aan het verschil tussen de Arminiaanse en Reformatorische denkwijzen. Wat goed om dan ondanks deze vesrchillen elkaar de hand te kunnen geven. Dus dank voor je schrijven.

  2. Een mooie en duidelijke uitleg, Henk Jan. Je hebt inderdaad het gevoel dat je kan bekruipen bij deze twee schrijvers mooi beschreven en kunnen toeschrijven aan het verschil tussen de Arminiaanse en Reformatorische denkwijzen. Wat goed om dan ondanks deze vesrchillen elkaar de hand te kunnen geven. Dus dank voor je schrijven.

  3. Een mooie en duidelijke uitleg, Henk Jan. Je hebt inderdaad het gevoel dat je kan bekruipen bij deze twee schrijvers mooi beschreven en kunnen toeschrijven aan het verschil tussen de Arminiaanse en Reformatorische denkwijzen. Wat goed om dan ondanks deze vesrchillen elkaar de hand te kunnen geven. Dus dank voor je schrijven.

  4. Een mooie en duidelijke uitleg, Henk Jan. Je hebt inderdaad het gevoel dat je kan bekruipen bij deze twee schrijvers mooi beschreven en kunnen toeschrijven aan het verschil tussen de Arminiaanse en Reformatorische denkwijzen. Wat goed om dan ondanks deze vesrchillen elkaar de hand te kunnen geven. Dus dank voor je schrijven.

  5. De vraag is idd of het een tegenstelling betreft.. ik zie bij Jezus een duidelijke zekerheid/rust in wie Hij is en zijn leven leeft het recht doen uit, op die manier zijn koninkrijk vestigend… Bij Jezus zijn denken en doen een eenheid.

  6. De vraag is idd of het een tegenstelling betreft.. ik zie bij Jezus een duidelijke zekerheid/rust in wie Hij is en zijn leven leeft het recht doen uit, op die manier zijn koninkrijk vestigend… Bij Jezus zijn denken en doen een eenheid.

  7. De vraag is idd of het een tegenstelling betreft.. ik zie bij Jezus een duidelijke zekerheid/rust in wie Hij is en zijn leven leeft het recht doen uit, op die manier zijn koninkrijk vestigend… Bij Jezus zijn denken en doen een eenheid.

  8. De vraag is idd of het een tegenstelling betreft.. ik zie bij Jezus een duidelijke zekerheid/rust in wie Hij is en zijn leven leeft het recht doen uit, op die manier zijn koninkrijk vestigend… Bij Jezus zijn denken en doen een eenheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *