Genade, ík ben gered! Maar die miljarden anderen op deze aardbol dan?

Naarmate Henk Jan ouder werd, vervlogen veel van zijn geloofszekerheden. Nu heeft hij behoefte om z’n boekenkast en z’n gedachten te vullen met nieuwe inspiratie. De komende maanden leest hij moderne geloofsklassiekers en vertelt wat dat met hem doet. Leuk als je meeleest!

Maand 3: The secret message of Jesus van Brian McLaren

Heb ik mijn leven lang wel de goede vragen gesteld…?

Vragen waarvan ik dacht dat ze de meest essentiële vragen waren die je maar kunt stellen. Met als aller- aller- allerbelangrijkste vraag:

HOE WORD IK GERED?

En, wie worden er nog meer gered? En vooral ook – wie niet?

En wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk anderen ook gered worden?

En hoe ban ik uit m’n bewustzijn dat – hoe hard ik ook mijn best doe – er gezien wat ik zag als de kern van het Evangelie, uiteindelijk maar bar weinig mensen worden gered?

Mijn huidige geestelijke zoektocht heeft tot gevolg dat ik mij nu begin af te vragen wat dan nu eigenlijk die kern van het Evangelie is. En bij het schrijven van voorgaande zin, breekt het zweet mij spontaan uit… Met klamme handen verder tikken dus.

Nu geloof ik nog in Jezus

Ik moet denken aan een – misschien wat vreemde – vraag die mijn dominee zijn jonge catechisanten eens stelde: wie zou nu wel dood willen gaan? Ik was de enige in de groep die zijn vinger op stak. Niet omdat ik het leven op jonge leeftijd al niet zag zitten. Integendeel. Maar, zo was mijn redenering, nu geloof ik nog in Jezus en wie weet wat er van mijn geloof in Hem overblijft als die beruchte puberteit zo aanbreekt!

Als ik nu zou sterven, zou ik zijn gered. Maar wie kan mij de garantie geven dat dit na mijn pubertijd ook nog het geval is?

De puberteit heeft mijn geloofszekerheden geen schade kunnen berokkenen.

De meer dan twintig jaar trouwe kerkgang die volgden, daarentegen wel.

Miljarden anderen

De antwoorden die ik kreeg op de vragen die ik had leren stellen, stelden slechts ten delen gerust. Ik was gered! 100 procent genade! Maar miljarden anderen dan?

En nu lees ik The Secret Message of Jesus van Brian D. McLaren. Maar moet ik dit wel doen? Even googelen op zijn naam en ik zie dat er veel kritiek is op de zienswijze van McLaren. Toch lees ik door. Want wat hij schrijft, boeit mij mateloos.

God is nog steeds echt God. En Jezus echt Jezus. Alleen dan anders… Anders, omdat ik nu andere vragen leer stellen. Omdat McLaren betoogt dat de mensen die met Jezus optrokken ook andere vragen stelden dan ik dacht dat zij stelden.

Het hier en het nu

Neem als voorbeeld de vraag naar het Koninkrijk van God. Wanneer ik dit één op één vertaal met de vraag naar de hemel – wat ik mijn leven lang gedaan heb – blijft de kern van het Evangelie mijn persoonlijke redding. En de eeuwige verdoemenis van anderen…

Maar wat nu als McLaren – en met hem velen anderen – gelijk heeft wanneer hij stelt dat Jezus het vaak helemaal niet had over het hiernamaals, maar juist over het hier en nu?

Hoe anders ga ik zijn antwoorden dan lezen.

Hoe anders ga ik de Bijbel dan lezen!

Hoe anders zie ik de kern van het Evangelie dan!

En wat heeft dit bijzondere gevolgen voor hoe ik in het leven mag staan. Niet wachtend op een Koninkrijk dat komen gaat, maar actief in een Koninkrijk dat Jezus al begonnen is. Een Koninkrijk van gerechtigheid. Een Koninkrijk waaraan ik mag deelnemen. Uit genade. Met vele, vele anderen. Met iedereen.

 

 

15 reacties op “Genade, ík ben gered! Maar die miljarden anderen op deze aardbol dan?”

  1. Misschien moet je eerst nog een stapje terug doen. Gered, waarom en waarvan? Het is al een tijdje geleden dat ik de o zo bekende tekst hoorde citeren door Jan van den Bosch Joh, 3:16. Ik weet niet of het kwam door Jan maar ineens dacht ik, verloren gaan, hoezo? En sindsdien is dat voor mij een prangende vraag.

  2. Misschien moet je eerst nog een stapje terug doen. Gered, waarom en waarvan? Het is al een tijdje geleden dat ik de o zo bekende tekst hoorde citeren door Jan van den Bosch Joh, 3:16. Ik weet niet of het kwam door Jan maar ineens dacht ik, verloren gaan, hoezo? En sindsdien is dat voor mij een prangende vraag.

  3. Misschien moet je eerst nog een stapje terug doen. Gered, waarom en waarvan? Het is al een tijdje geleden dat ik de o zo bekende tekst hoorde citeren door Jan van den Bosch Joh, 3:16. Ik weet niet of het kwam door Jan maar ineens dacht ik, verloren gaan, hoezo? En sindsdien is dat voor mij een prangende vraag.

  4. Misschien moet je eerst nog een stapje terug doen. Gered, waarom en waarvan? Het is al een tijdje geleden dat ik de o zo bekende tekst hoorde citeren door Jan van den Bosch Joh, 3:16. Ik weet niet of het kwam door Jan maar ineens dacht ik, verloren gaan, hoezo? En sindsdien is dat voor mij een prangende vraag.

  5. Niet wachten op het koninkrijk, maar verwachten. Jezus stierf voor iedereen. Genade voor iedereen. Generaal pardon.

  6. Niet wachten op het koninkrijk, maar verwachten. Jezus stierf voor iedereen. Genade voor iedereen. Generaal pardon.

  7. Niet wachten op het koninkrijk, maar verwachten. Jezus stierf voor iedereen. Genade voor iedereen. Generaal pardon.

  8. Niet wachten op het koninkrijk, maar verwachten. Jezus stierf voor iedereen. Genade voor iedereen. Generaal pardon.

  9. Blijf in je zoektocht naar wijsheid ontzag hebben voor God (Spreuken 3). Ik bedoel, ik bespeur zoveel verdriet (‘meer dan twintig jaar trouwe kerkgang, die volgden beschadigden wel’) dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je zoektocht ook een soort vlucht is. Weg van traditie. Weg van orthodoxie. Weg van de vertrouwde uitleg. Het maakt je zoeken in mijn ogen gepijnigd en niet verwachtingsvol, niet open. Je lijkt al te weten waar je op uit wilt komen. Of in ieder geval, waar je niet naar terug wilt gaan. Inspirerend vind ik christenen die uit ontzag voor God ‘alles onderzoeken, maar het goede behouden’. De kerk dan wegzetten als iets dat schade berokkent vind ik te gemakkelijk. Een consequente zoeker zift alles en komt denk ik tot de conclusie dat zowel kerkgang als het schrijven van Brian McClaren louterend én schadelijk kunnen zijn.

  10. Blijf in je zoektocht naar wijsheid ontzag hebben voor God (Spreuken 3). Ik bedoel, ik bespeur zoveel verdriet (‘meer dan twintig jaar trouwe kerkgang, die volgden beschadigden wel’) dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je zoektocht ook een soort vlucht is. Weg van traditie. Weg van orthodoxie. Weg van de vertrouwde uitleg. Het maakt je zoeken in mijn ogen gepijnigd en niet verwachtingsvol, niet open. Je lijkt al te weten waar je op uit wilt komen. Of in ieder geval, waar je niet naar terug wilt gaan. Inspirerend vind ik christenen die uit ontzag voor God ‘alles onderzoeken, maar het goede behouden’. De kerk dan wegzetten als iets dat schade berokkent vind ik te gemakkelijk. Een consequente zoeker zift alles en komt denk ik tot de conclusie dat zowel kerkgang als het schrijven van Brian McClaren louterend én schadelijk kunnen zijn.

  11. Blijf in je zoektocht naar wijsheid ontzag hebben voor God (Spreuken 3). Ik bedoel, ik bespeur zoveel verdriet (‘meer dan twintig jaar trouwe kerkgang, die volgden beschadigden wel’) dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je zoektocht ook een soort vlucht is. Weg van traditie. Weg van orthodoxie. Weg van de vertrouwde uitleg. Het maakt je zoeken in mijn ogen gepijnigd en niet verwachtingsvol, niet open. Je lijkt al te weten waar je op uit wilt komen. Of in ieder geval, waar je niet naar terug wilt gaan. Inspirerend vind ik christenen die uit ontzag voor God ‘alles onderzoeken, maar het goede behouden’. De kerk dan wegzetten als iets dat schade berokkent vind ik te gemakkelijk. Een consequente zoeker zift alles en komt denk ik tot de conclusie dat zowel kerkgang als het schrijven van Brian McClaren louterend én schadelijk kunnen zijn.

  12. Blijf in je zoektocht naar wijsheid ontzag hebben voor God (Spreuken 3). Ik bedoel, ik bespeur zoveel verdriet (‘meer dan twintig jaar trouwe kerkgang, die volgden beschadigden wel’) dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je zoektocht ook een soort vlucht is. Weg van traditie. Weg van orthodoxie. Weg van de vertrouwde uitleg. Het maakt je zoeken in mijn ogen gepijnigd en niet verwachtingsvol, niet open. Je lijkt al te weten waar je op uit wilt komen. Of in ieder geval, waar je niet naar terug wilt gaan. Inspirerend vind ik christenen die uit ontzag voor God ‘alles onderzoeken, maar het goede behouden’. De kerk dan wegzetten als iets dat schade berokkent vind ik te gemakkelijk. Een consequente zoeker zift alles en komt denk ik tot de conclusie dat zowel kerkgang als het schrijven van Brian McClaren louterend én schadelijk kunnen zijn.

  13. Jezus bracht verzoening voor de zonden van de hele wereld, las ik laatst in https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/1-johannes/2/2 We worden vervolgens opgeroepen om in Zijn licht te staan, om God te erkennen voor wie Hij is, om het kwaad te blijven overwinnen. Het is dan ook de meest logische weg om Jezus’ goede boodschap te volgen. Waarom zouden wij bang zijn voor wat er na ons sterven kan gebeuren? God geeft geen steen voor een brood of een slang voor een vis. De vergeving is echt. Laten wij ons inderdaad richten op het leven hier op aarde. We kunnen niet door de dood heen kijken. Over wat daarna komen gaat, dat blijft een prachtige verrassing.

  14. Jezus bracht verzoening voor de zonden van de hele wereld, las ik laatst in https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/1-johannes/2/2 We worden vervolgens opgeroepen om in Zijn licht te staan, om God te erkennen voor wie Hij is, om het kwaad te blijven overwinnen. Het is dan ook de meest logische weg om Jezus’ goede boodschap te volgen. Waarom zouden wij bang zijn voor wat er na ons sterven kan gebeuren? God geeft geen steen voor een brood of een slang voor een vis. De vergeving is echt. Laten wij ons inderdaad richten op het leven hier op aarde. We kunnen niet door de dood heen kijken. Over wat daarna komen gaat, dat blijft een prachtige verrassing.

  15. Jezus bracht verzoening voor de zonden van de hele wereld, las ik laatst in https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/1-johannes/2/2 We worden vervolgens opgeroepen om in Zijn licht te staan, om God te erkennen voor wie Hij is, om het kwaad te blijven overwinnen. Het is dan ook de meest logische weg om Jezus’ goede boodschap te volgen. Waarom zouden wij bang zijn voor wat er na ons sterven kan gebeuren? God geeft geen steen voor een brood of een slang voor een vis. De vergeving is echt. Laten wij ons inderdaad richten op het leven hier op aarde. We kunnen niet door de dood heen kijken. Over wat daarna komen gaat, dat blijft een prachtige verrassing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *