Wat is het verhaal achter de kruisiging? We praten er nog even over door in de podcast…

Elsa Eikema ging als klein meisje al met een plaatje van Jezus aan het kruis naar de buurman om hem het goede nieuws te vertellen… Hoe kijkt ze daar nu tegenaan? En welke betekenis heeft die kruisiging nu in haar leven? Ze praat erover in deze podcast met Alain Verheij, Reinier Sonneveld en Marieta van Driel. 

De kruisiging is het epicentrum van het christelijke geloof. Jezus die voor de zonden van de mensheid sterft. Maar wat is het verhaal erachter? Reinier schreef er al eerder een uitgebreid essay over waarin hij uitlegt dat hij niet gelooft in een God die ‘bloed wil zien’. Dat riep behalve instemming ook vragen op, die hij een dag later beantwoordde in dit stuk.

In deze podcast praten we erover door. En dat doen we ook tijdens de tweede Lazarus 7keer7 touravond op 15 mei in Den Bosch. Voor die avond zijn nog (beperkt) kaarten beschikbaar: je reserveert ze hier.

Behalve in Soundcloud vind je de podcast ook in iTunes. Er komen er nog meer, dus abonneer je als je er geen wilt missen.

19 reacties op “Wat is het verhaal achter de kruisiging? We praten er nog even over door in de podcast…”

  1. Een verfrissende manier om dit te bespreken. Als een gesprek van diverse personen. heel herkenbaar. Goed om op de verbinding tussen de gelovigen te benadrukken m.b.t de geloofsmodellen rond de kruisiging.

  2. Een verfrissende manier om dit te bespreken. Als een gesprek van diverse personen. heel herkenbaar. Goed om op de verbinding tussen de gelovigen te benadrukken m.b.t de geloofsmodellen rond de kruisiging.

  3. Een verfrissende manier om dit te bespreken. Als een gesprek van diverse personen. heel herkenbaar. Goed om op de verbinding tussen de gelovigen te benadrukken m.b.t de geloofsmodellen rond de kruisiging.

  4. Helaas verzandt het gesprek feitelijk in wat algemene opmerkingen over dat Pasen (na Goede Vrijdag) hoopgevend is. Het onderwerp was/is: de zin van de kruisiging. De traditionele reformatorische visie wordt afgewezen (terecht), maar het lijkt er op dat het denken over de betekenis en gevolgen voor ons van ‘Christus Victor’ nog moet beginnen. Het gesprek stelt daardoor (nog) teleur. Waarschijnlijk omdat het echt nog nieuw is (ook voor de drie theologen).
    Een suggestie: verbindt de kruisiging (via Pasen en Hemelvaart) met Pinksteren en wat er staat in Handelingen 2:33: Jezus ontvangt in de hemel de Geest van God om nu zijn ‘Çhristus-Victor-gezindheid’ in ons te brengen!! Dat is m.i. fenomenaal! Zo worden we echt bevrijd van onze zonden (en niet slechts van de zonde-schuld). Dat komt ook meer in overeenkomst met de naam Jezus, die door de engel verklaard werd met: want Hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden) Mat 1:21′. Dat is anders en zeker veel meer dan bevrijden van schuld. Volgens kan dit denkspoor ons leiden naar een helder antwoord op de vraag waarom Jezus moest lijden en dus tot een helder antwoord op de vraag naar de zin van de kruisiging. Heerlijk, als die vraag helder beantwoord wordt, want dan wordt de hoop krachtig en levend. Dan weet je immers beter wat je mag/kunt verwachten van de Gekruisigde?!

  5. Helaas verzandt het gesprek feitelijk in wat algemene opmerkingen over dat Pasen (na Goede Vrijdag) hoopgevend is. Het onderwerp was/is: de zin van de kruisiging. De traditionele reformatorische visie wordt afgewezen (terecht), maar het lijkt er op dat het denken over de betekenis en gevolgen voor ons van ‘Christus Victor’ nog moet beginnen. Het gesprek stelt daardoor (nog) teleur. Waarschijnlijk omdat het echt nog nieuw is (ook voor de drie theologen).
    Een suggestie: verbindt de kruisiging (via Pasen en Hemelvaart) met Pinksteren en wat er staat in Handelingen 2:33: Jezus ontvangt in de hemel de Geest van God om nu zijn ‘Çhristus-Victor-gezindheid’ in ons te brengen!! Dat is m.i. fenomenaal! Zo worden we echt bevrijd van onze zonden (en niet slechts van de zonde-schuld). Dat komt ook meer in overeenkomst met de naam Jezus, die door de engel verklaard werd met: want Hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden) Mat 1:21′. Dat is anders en zeker veel meer dan bevrijden van schuld. Volgens kan dit denkspoor ons leiden naar een helder antwoord op de vraag waarom Jezus moest lijden en dus tot een helder antwoord op de vraag naar de zin van de kruisiging. Heerlijk, als die vraag helder beantwoord wordt, want dan wordt de hoop krachtig en levend. Dan weet je immers beter wat je mag/kunt verwachten van de Gekruisigde?!

  6. Helaas verzandt het gesprek feitelijk in wat algemene opmerkingen over dat Pasen (na Goede Vrijdag) hoopgevend is. Het onderwerp was/is: de zin van de kruisiging. De traditionele reformatorische visie wordt afgewezen (terecht), maar het lijkt er op dat het denken over de betekenis en gevolgen voor ons van ‘Christus Victor’ nog moet beginnen. Het gesprek stelt daardoor (nog) teleur. Waarschijnlijk omdat het echt nog nieuw is (ook voor de drie theologen).
    Een suggestie: verbindt de kruisiging (via Pasen en Hemelvaart) met Pinksteren en wat er staat in Handelingen 2:33: Jezus ontvangt in de hemel de Geest van God om nu zijn ‘Çhristus-Victor-gezindheid’ in ons te brengen!! Dat is m.i. fenomenaal! Zo worden we echt bevrijd van onze zonden (en niet slechts van de zonde-schuld). Dat komt ook meer in overeenkomst met de naam Jezus, die door de engel verklaard werd met: want Hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden) Mat 1:21′. Dat is anders en zeker veel meer dan bevrijden van schuld. Volgens kan dit denkspoor ons leiden naar een helder antwoord op de vraag waarom Jezus moest lijden en dus tot een helder antwoord op de vraag naar de zin van de kruisiging. Heerlijk, als die vraag helder beantwoord wordt, want dan wordt de hoop krachtig en levend. Dan weet je immers beter wat je mag/kunt verwachten van de Gekruisigde?!

  7. Even een zijspoortje in het gesprek. Het offer van Abraham was niet bedoeld om ons te leren dat kinderoffers niet nodig zijn (een moslim-verklaring). Het gaat volgens mij om wat er staat in Genesis 22:1. God wilde weten wat er in Abrams hart was en wordt er enthousiast van (zie de reactie van God in 22:12,16,18!

  8. Even een zijspoortje in het gesprek. Het offer van Abraham was niet bedoeld om ons te leren dat kinderoffers niet nodig zijn (een moslim-verklaring). Het gaat volgens mij om wat er staat in Genesis 22:1. God wilde weten wat er in Abrams hart was en wordt er enthousiast van (zie de reactie van God in 22:12,16,18!

  9. Even een zijspoortje in het gesprek. Het offer van Abraham was niet bedoeld om ons te leren dat kinderoffers niet nodig zijn (een moslim-verklaring). Het gaat volgens mij om wat er staat in Genesis 22:1. God wilde weten wat er in Abrams hart was en wordt er enthousiast van (zie de reactie van God in 22:12,16,18!

  10. Een moslim-verklaring? Hm… Ik zie ‘m regelmatig in christelijke hoek. Maar mochten we ‘m van moslim-exegeten hebben geleerd: die kunnen ook best wel een keertje gelijk hebben hoor 🙂

  11. Een moslim-verklaring? Hm… Ik zie ‘m regelmatig in christelijke hoek. Maar mochten we ‘m van moslim-exegeten hebben geleerd: die kunnen ook best wel een keertje gelijk hebben hoor 🙂

  12. Een moslim-verklaring? Hm… Ik zie ‘m regelmatig in christelijke hoek. Maar mochten we ‘m van moslim-exegeten hebben geleerd: die kunnen ook best wel een keertje gelijk hebben hoor 🙂

  13. Check ook nog even mijn essay hierover van een paar weken terug: pak ‘m beet 5000 woorden met ook aandacht in de richting die jij nu suggereert.

  14. Check ook nog even mijn essay hierover van een paar weken terug: pak ‘m beet 5000 woorden met ook aandacht in de richting die jij nu suggereert.

  15. Check ook nog even mijn essay hierover van een paar weken terug: pak ‘m beet 5000 woorden met ook aandacht in de richting die jij nu suggereert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *